Big Data

Ce și de ce?

Big Data înseamnă colectarea de date din surse tradiționale și digitale pentru a identifica trenduri și tipare. Acest gen de informații sunt folosite de companii pentru a îmbunătăți informațiile pe care le au despre dorințele și nevoile clienților. Scopul este acela de a lua decizii importante care sa nu se bazeze doar pe bănuieli. Oamenii au devenit mai receptivi la împărtășirea datelor personale în schimbul de bunuri și servicii care să le facă viața mai ușoară.

Informațiile oferite de clienți pot fi structurate sau nestructurate. De exemplu postările de pe rețelele sociale sunt considerate nestructurate și sunt mai greu de analizat față de cele structurate cum ar fi chitanțele magazinelor sau traficul de pe web. Pentru imagini și text nestructurat este nevoie de software special care să permită interpretarea datelor. Și pentru că volumul datelor nestructurate este atât de mare, multe businessuri au nevoie de hardware special pentru a le organiza și înțelege. Companiile care se ghidează pe big data folosesc informațiile structurate și nestructurate pentru a afla insights despre clienți în fiecare moment al interacțiunii cu aceasta.  

Marketingul bazat pe analiza acestor date este ultimul trend al zilelor noastre, bazându-se pe cei 3 V de analiză: Volum (cantitatea de date), Velocitate (viteza cu care datele sunt generate), Varietate (tipul de date disponibile). Cu cât un business analizează mai multe date cu atât mai mult poate îmbunăți experiența clientului. Pentru o companie, o creștere chiar cu 10% a accesibilității datelor ar putea aduce cu până la  60% venit încasat. Dar doar colectarea nu ănseamnă și utilizare. De fapt, doar 0.5% din datele agregate sunt analizate.

Cum putem folosi toate aceste date pentru a îmbunătăți experiența clientului?

Atunci când companiile pot analiza volume mari de date reușind să compare rezultatele în timp real cu procesul decizional al clientului, pot înregistra câștiguri mari. Astfel, balansând analiza datelor structurate și nestructurate ca parte din procesul de business, crește capacitatea de adaptabilitate și profitabilitate. Valoarea datelor nestructurate din surse netradiționale a devenit evidentă.

De exemplu LOreal este o companie care vinde prin intermediul altor retaileri, a înregistrat o distanțare a businessului față de clienții săi. Chiar dacă este lesne de înțeles cum s-a întâmplat acest lucru ținând cont de mărimea businessului, aceștia au conștientizat rapid că este important să fie aproape de clienții săi. Astfel, au încercat să schimbe dinamica creând un centru de comandă pentru clienți. Folosind tehnologie de tip CRM, au început să urmărească postările de pe rețelele sociale – Facebook, Tweeter cât și reviewurile oferite de clienți. Atunci când este necesar, de exemplu. un review negativ este marcat și ajunge imediat la un angajat specializat care poate să ineracționeze cu persoana care a postat informația. Acest lucru a dus la o schimbare a brand awareness cât și a creșterii loialității clienților.

Online

Pentru un business online, fiecare interacțiune sau click poate fi urmărit pentru fiecare user prin alocarea unui ID unic din momentul primei accesări și până la părăsirea siteului. Interacțiunile sunt păstrate într-o bază de date. De asemenea, timpul petrecut de un user chiar și cu mouseul deasupra unei zone poate fi contorizat și înregistrat pentru a observa unde petrece clientul cel mai mult timp pe site pentru informații și care sunt acestea. Înregistrările privind comenzile abandonate pentru magazinele on-line pot fi o sursă de informații valoroase. Se poate observa modalitatea prin care clienții au interacționat cu siteul și se poate corela cu momentul finalizării unei comenzi. Canalul prin care clientul interacționează cu un business fi urmărit alături de interacțiunea în sine corelat cu rata de succes a vânzărilor pentru canalul respectiv. Analizând datele din mai multe etape, se pot identifica mai ușor momentele unde se pot face îmbunătățiri în customer journey.

Nu degeaba se spune big data…nu numai datele sunt foarte multe dar și modalitățile de analiză și tipul de informație pe care dorim să îl aflăm sunt de tipul BIG”. Ca business trebuie doar găsită calea potriviă de analiză astfel încât rezultatele să ajute la o mai bună personalizare a interacțiunii cu clientul și astfel la o creștere a vânzărilor și loializare. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *